30.04.2025
Ալիևի կուսակցության ներկայացուցիչը Իրանին համարում է «ահաբեկչական» երկիր
prev Նախորդ նորություն

Տնտեսական աճի դանդաղման ֆոնին կառավարությունն ակտիվացրել է պարտքային փոխառությունները

Լուսանկարը` ԱԲ գործիքներով
Լուսանկարը` ԱԲ գործիքներով

Տնտեսական աճի նկատելի դանդաղման ֆոնին Հայաստանի կառավարությունն ակտիվացրել է փոխառությունները թե՛ արտաքին, թե՛ ներքին շուկաներում։ Միայն վերջին ամսվա ընթացքում ներգրավված պարտքի ծավալը կազմել է մոտ 900 միլիոն դոլար։ Սա մտահոգություն է առաջացնում փորձագետների շրջանում, քանի որ մակրոտնտեսական իրավիճակը վկայում է գործարար ակտիվության նվազման մասին, իսկ աճող պարտքի սպասարկումը պահանջում է ավելի ու ավելի մեծ ռեսուրսներ։


Տնտեսական ակտիվության դանդաղում


Համաձայն Հայաստանի Վիճակագրական կոմիտեի վերջին տվյալների՝ 2025 թվականի հունվար-մարտ ամիսներին տնտեսական ակտիվության ցուցանիշն աճել է ընդամենը 4.1%-ով՝ նախորդ տարվա նույն ժամանակահատվածի համեմատ։ Թեև մի շարք ոլորտներում պահպանվում է աճը՝ շինարարություն (+13.6%), ծառայություններ (+11.5%), գյուղատնտեսություն (+10.5%), առևտուր (+6%), արդյունաբերական արտադրությունը կրճատվել է 18.5%-ով։


Հատկապես մտահոգիչ է արտաքին առևտրի իրավիճակը. արտահանումը նվազել է 61.8%-ով, ներմուծումը՝ 47.9%-ով։ Արտաքին առևտրաշրջանառության ընդհանուր անկումը կազմել է 54.2%։ Փորձագետները դա կապում են նախորդ տարիներին տնտեսությունը խթանող գործոնների սպառման, ինչպես նաև ոսկու վերաարտահանման ծավալների նվազման հետ։


Այդպիսի գործոնների թվին, որոնք հզոր կարճաժամկետ ազդեցություն են թողել աճի վրա, պատկանում է ռուսական գործոնը։ 2022 թվականից սկսած Հայաստան են տեղափոխվել տասնյակ հազարավոր ռուս տեղափոխվածներ՝ կապիտալով հանդերձ, ինչը կտրուկ խթանել է ներքին պահանջարկը, հատկապես ծառայությունների, շինարարության և առևտրի ոլորտներում։ Բացի այդ, Արևմտյան երկրներից Ռուսաստան ապրանքների վերաարտահանման սխեմաները Հայաստանի միջոցով, ներառյալ ոսկին և թանկարժեք քարերը՝ ԱՄԷ և Հոնկոնգ ուղղությամբ, նպաստել են արտաքին առևտրի կտրուկ աճին։


Արդյունքում, 2024 թվականին Հայաստանի ապրանքաշրջանառությունը Ռուսաստանի հետ գերազանցել է 12 միլիարդ դոլարը՝ երկրի ողջ արտաքին առևտրաշրջանառության ավելի քան 41%-ը։


Միջազգային կազմակերպությունները նույնպես վերանայում են իրենց կանխատեսումները՝ դեպի նվազում։ ԱՄՀ-ն Հայաստանի ՀՆԱ-ի աճը 2025 և 2026 թվականներին ակնկալում է 4.5% մակարդակով, մինչդեռ նախկինում կանխատեսվում էր 4.9%։ Համաշխարհային բանկը կանխատեսում է 4% աճ 2025 թվականին (նախկին 5%-ի փոխարեն) և 4.2% աճ 2026 թվականին (4.6%-ի փոխարեն)։


Ռեկորդային փոխառություններ


Այս պայմաններում կառավարությունը շարունակում է ակտիվորեն միջոցներ փոխառել։ Ապրիլի 29-ին Հայաստանի ֆոնդային բորսայում տեղաբաշխվել են պետական պարտատոմսեր 100 միլիարդ դրամի (250 միլիոն դոլար) գումարով, ինչը ռեկորդային գումար է ներքին շուկայի համար։ Ընդ որում, արժեթղթերի նկատմամբ պահանջարկը կրկնակի գերազանցել է առաջարկը՝ կազմելով 221.5 միլիարդ դրամ։ Ամենամեծ հետաքրքրությունն առաջացրել են 11-ամյա պարտատոմսերը՝ տարեկան 9% եկամտաբերությամբ։


Բացի այդ, մարտին Հայաստանը տեղաբաշխել է եվրապարտատոմսեր 750 միլիոն դոլարի՝ 7.1% եկամտաբերությամբ։ Թողարկման նկատմամբ պահանջարկը հասել է 2.6 միլիարդ դոլարի՝ ավելի քան եռակի գերազանցելով առաջարկը։ Սա արդեն հինգերորդն է երկրի պատմության մեջ եվրապարտատոմսերի թողարկումը։ Համեմատության համար՝ 2021 թվականին նմանատիպ թողարկումն իրականացվել էր 3.6%-ով, ինչը ընդգծում է արտաքին ֆինանսավորման թանկացումը գրեթե կրկնակի անգամ։


Ֆինանսական իշխանությունները բացատրում են, որ փոխառված միջոցներն ուղղված են բյուջեի դեֆիցիտի ծածկմանը, որը 2025 թվականի արդյունքներով կկազմի 600 միլիարդ դրամ (ՀՆԱ-ի 5.5%-ը), ինչպես նաև նախկինում ներգրավված պարտքերի վերաֆինանսավորմանը։ Այնուամենայնիվ, միջոցների զգալի մասը դեռևս չի օգտագործվել. դրանք համալրել են Հայաստանի միջազգային պահուստները, որոնք մարտի վերջին աճել են 551 միլիոն դոլարով և հասել են 3.92 միլիարդ դոլարի։


Աճող պարտքային բեռ


2025 թվականի մարտին Հայաստանի ընդհանուր պետական պարտքը հասել է 13.6 միլիարդ դոլարի՝ մեկ տարվա ընթացքում աճելով 11.7%-ով։ Ընդ որում, կառավարության պարտքը կազմել է 13.1 միլիարդ դոլար (աճը՝ 12.4%)։ Ազգային արժույթով ներքին պարտքն աճել է 14.6%-ով, արտաքինը՝ 9.8%-ով։


Պահպանվում է համեմատաբար հավասար հարաբերակցությունը ներքին (6.4 միլիարդ դոլար) և արտաքին (6.4 միլիարդ դոլար) փոխառությունների միջև։ Սակայն պարտքի սպասարկման արժեքը սրընթաց աճում է։ Միայն 2025 թվականին այս նպատակների համար նախատեսվում է ծախսել մոտ 2.9 միլիարդ դոլար՝ գրեթե 1.2 միլիարդ դոլարով ավել, քան երկրի ողջ պաշտպանական բյուջեն, և ավելի, քան բոլոր սոցիալական ծախսերը (մոտ 2.3 միլիարդ դոլար)։


Այս գումարից 1.8 միլիարդ դոլարը կուղղվի պարտքի հիմնական գումարի մարմանը, իսկ 1 միլիարդ դոլարը՝ տոկոսների վճարմանը։


Պետական պարտքի հարաբերակցությունը ՀՆԱ-ին, 2024 թվականի արդյունքներով, կազմել է 52.1%, և, դատելով դինամիկայից, 2025 թվականին այն կարող է գերազանցել ֆինանսական կայունության սահմանված շեմը։ Ընդ որում, աճող պարտքի սպասարկումը դառնում է ավելի ու ավելի ծախսատար։
Պարտքային բեռի այսպիսի կառուցվածքը մտահոգություն է առաջացնում տնտեսագետների շրջանում. փոխառությունների թանկացումը կրկնակի անգամ՝ 2021 թվականի համեմատ, ուժեղացնում է ֆիսկալ ճնշումը և սահմանափակում է զարգացման հնարավորությունները։


Եզրակացություն


Իրավիճակը, որում էժան փողեր այլևս չկան, իսկ տնտեսական աճը կորցնում է տեմպերը, պահանջում է խիստ կշռադատված բյուջետային քաղաքականություն։ Այսպիսի բարձր տոկոսադրույքներով միջոցների ներգրավումը արտահանման դանդաղման և արդյունաբերության անկման պայմաններում, փորձագետների կարծիքով, կարող է հանգեցնել միջնաժամկետ ռիսկերի Հայաստանի ֆինանսական կայունության համար։ Կարևոր է, որ փոխառությունները օգտագործվեն ոչ միայն դեֆիցիտի փակման, այլև զարգացման մեջ ներդրումների համար, որոնք կարող են ստեղծել աճի կայուն աղբյուրներ ապագայում։


 

Դավաճաններն ու հողն ուրացողները երկիրը սակարկման առարկա են դարձնում
Հաջորդ նորություն next
 Ադրբեջանը վերջին երկու օրում ակտիվացրել է ռազմական պատրաստությունը
29.04.2025
Ադրբեջանը վերջին երկու օրում ակտիվացրել է ռազմական պատրաստությունը